امروز: چهارشنبه، 2 فروردین 1402 | UTC :

تارنمای تخصصی ناوگان هوایی ایران

وبسایت مرجع هوانوردی و هوافضای پارسی

بی‌مسیر؛ بی‌مقصد

حال و روز پرندگان خسته و فرتوت ایرانی

بی‌مسیر؛ بی‌مقصد

'گزارش موقعیت شبکه ترابری هوایی ایران در گفت‌وگویی کارشناسی


در دهه گذشته به ویژه در هشت سال اخیر (شامل دولت های یازدهم و دوازدهم) صنعت هواپیمایی ایران به طور گسترده فراز و فرودهای متفاوتی را تجربه کرد. منشأ برخی تغییرات مانند تاثیر ظهور و بروز داعش بر صنعت ناوبری، تشدید تحریم‌ها، توافق برجام یا حتی تبعات شیوع بیماری کرونا، خاستگاه بین المللی داشته و از سوی دیگر، سرنخ تصمیمات مرتبط با آزادسازی نرخ بلیت و مسیرهای پروازی، کاهش ایمنی پرواز و وقوع سوانح هوایی متعدد، تاسیس شرکت‌های متعدد هواپیمایی و... را می‌توان در سیاست‌گذاری‌های ملی جست‌وجو کرد. این تحولات تاثیرات مثبت و منفی بر عملکرد صنعت هواپیمایی ایران داشته است و با وجود آنکه در برخی مقاطع عملکرد صنعت هواپیمایی بهبود یافته است ولی این بهبودها یا نامتوزان با سایر بخش‌های صنعت بوده یا اصولا تغییرات مقطعی بوده و پایداری نداشته‌اند که همگی نشان از شکنندگی درونی صنعت هواپیمایی ایران دارد. 

در این راستا، ترابران میزگرد مجازی «بررسی تحولات هشت سال اخیر در حوزه‌های ایمنی، ناوگان، فرودگاه‌ها و...» را با حضور صاحب‌نظران و گروهی از صاحب‌منصبان اسبق و فعلی، با همکاری کلاب‌هاوس گروه اشتوداخ برگزار کرد که در ادامه گزارش آن را می‌خوانید.